Pengar

Jag förstår inte folk som har ett heltidsjobb får en hyffad hög lön och sen inte har några pengar kvar efter två till tre veckor.
Jag själv har inget heltidsjobb utan jobbar olika mycket från månad till månad. Har räknigar för flera tusentals kronor varje månad, men jag har pengar kvar ändå när min nästa lön kommer plus att jag försöker spara så mycket som möjligt till sämre tider.
Är jag snål eller är jag enbart ekonomisk?

Personligen skulle jag nog kalla mig själv för lite av varje. Är man van att leva på lite pengar så lär man sig att hushålla med dom pengarna man har och väljer noga innan man går och köper något. Jag går verkligen inte och handlar mig något som jag inte är hundra procent säker på att jag verkligen vill ha.

Och de månaderna jag har mer i inkomst från arbete då lägger jag dom på hög i fall att jag skulle behöva ha till någon oförutsedd utgift enbart för att inte riskera att hamna hos kronofogden som så många andra hamnar hos.

Jag har vänner som sitter och klagar på att dom inga pengar har efter bara någon vecka efter att dom fått lön. Sen när dom berättar vad dom gjort och köpt för pengarna då tycker man verkligen att dom får skylla sig själva. För oftast förutom räkningar så är deras pengar lagda på massa onödigt skit.

Eller har dom dåligt med pengar så att dom inte har råd att äta, men vad gör dom i stället. Jo dom går ut och festar till det en kväll och sen får man höra ytterligare gnäll från dom att dom inte har pengar till mat.
Man ser väl till i första hand till att räkningar är betalda och att mat finns på bordet innan man slösar på resten av pengarna.

Skyll er själva säger jag bara, skulle inte falla mig in att tycka synd om sådana som inte kan hushålla med sina pengar.
Troligtvis är det sådana där bortskämda ungar som fick precis vad dom pekade på när dom var yngre av sina föräldrar så att dom inte fick lära sig pengarnas värde, därför dom inte kan hushålla när dom blir äldre.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0